لباس محلی گیلان (2)
نوشته شده توسط : پیکی چاپ
لباس محلی مردانه:

سرپوش مردانه (کلاه) کلاه پوششی است که مردان از پوست، شال و پارچه به شکل های مختلف می‌دوزند و برسر می‌گذارند. کلاه در طول زمان به شکل های مختلف تغییر یافته و این تغییرات از کلاه ماهوت مشکی گرفته تا کلاه پهلوی و کلاه اروپایی (شاپو) ادامه یافته است. کلاه هایی که خاص مردان گیلان زمین است، کلاهی است که در روستاها استفاده می‌شود. از جمله:

 

بانک مشاغل، بانک مشاغل پیکی، بانک مشاغل پیکی

 

کلاه:

 

کلاه مردان غرب گیلان:
* شال کلاه، فصل استفاده: زمستان، جنس پارچه: پشمی بومی
* کلاه چالگیزی یا چلگیزی کلاه، مکان استفاده: نواحی کوهستان هشتپر
* کلاه ترکدار یا چهار گوش، فصل استفاده: تابستان، جنس پارچه: پارچه سفید
* کلاه عرق‌چین، فصل استفاده: تابستان، جنس پارچه: توری به رنگ سفید، زمان استفاده:
هنگام خواب
کلاه مردان شرق گیلان: نمت کلاه (NAMAT KOLAH) جنس: نمد، شکل: تخم مرغی بلند، کوتاه و چهار گوش، رنگ: خردلی روشن، زمان استفاده: در روز عروسی، داماد بر سر می‌گذارد

 

نقشه، نقشه گیلان، نقشه پیکی، نقشه راهنما مشاغل پیکی

 


جلیقه:
جلیقه که آن را جلقته یا جلقذه می گویند، برای فصول پاییز و زمستان از جنس شال و برای بهار و تابستان از پارچه‌های نازکتر دوخته می‌شد.

 

گیلان، توریست، گیلان توریست، گیلان گردی، لباس محلی

 


شلوار:
شلوار در غرب گیلان:
شلوار مردان تالش که آن را شلار می‌گویند دارای دمپای تنگ و اغلب به رنگ سیاه، شیری و فلفلی است. جنس این شلوار از پشم است. امروزه بعضی از مردان مسن‌تر در فصل پاییز و زمستان، در منزل و یا برای مراجعه به بازار داخل روستا، این شلوار را می‌پوشند اما هنگام مراجعه به شهر از کت و شلوار معمولی که مردان در شهر می‌پوشند، استفاده می کنند.
شلوار مردان در شرق گیلان:
مردان در شرق گیلان نیز شلواری که دمپای آن برای پیرمردان، لوله‌ای ساده و برای جوانان دکمه‌ای بود، می‌پوشیدند. رنگ این شلوار تیره بوده است. شلوار چروداری: (نوع پارچه: دستباف) در قاسم‌آباد رودبارسر شلوار مردانه‌ای می‌دوختند به نام قدک که نوع پارچه آن نخی و رنگ آن مشکلی یا سورمه‌ای بود.
تنگ تومان (Tang – Tuman) (تومان = تنبان):
شلوار تنگی بوده که مرد روستایی در مزرعه، یا هنگام رفتن به جنگل می‌پوشید. این شلوار هم در غرب و هم در شرق گیلان پوشیده می‌شد.
دیج (Dej):
شلوار تنگ چسبانی، که دارای لیفه‌ای معروف به بندی تومان بود. بعدها مدل این شلوارها سه دکمه شد و آن را با کمربند می‌بستند. این شلوار معروف به «پیش پولوک» یا «پیش پولیک» یا شلوار جلو دکمه‌دار یا تومان قیش است. در هر حال مردان چه در غرب چه در شرق گیلان، به ویژه در زمستان، زیر شلوار پشمی خود، پیژامه یا ژامه می‌پوشیدند.

 

تبلیغات مشاغل گیلان، پیکی، تبلیغات مشاغل پیکی

 

 


کت:
مردان تالش از کتی به نام چوخا یا شکه که از شال دوخته می‌شد استفاده می‌کردند. شکل این کت معمولی و دارای یقه برگردان است. مقدار شال مصرفی ۱۲ گز و عرض شال برای دوخت ۸۰ ـ۷۰ سانتیمتر است. در شرق گیلان و نواحی جلگه‌ای، مردان از پشم چوخا، از جنس شال کت می‌دوختند.

 

پیکی، گروه پیکی، شرکت داده پردازان گنجینه اول پیکی

 




:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: